Ga hard en breek dingen
het verschil tussen omkeerbare en onomkeerbare beslissingen.Omkeerbare versus onomkeerbare beslissingen.
We denken vaak dat het verzamelen van zoveel mogelijk informatie ons zal helpen de allerbeste beslissingen te nemen. Soms is dit zeker waar, maar meestal belemmert het juist onze vooruitgang.
Succesvolle mensen passen graag eenvoudige beslissingregels toe om de noodzaak van overleg in bepaalde situaties weg te nemen. Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, vraagt zich bijvoorbeeld af: is dit een omkeerbare of onomkeerbare beslissing? Hij gebruikte deze regel om de beslissing te nemen om Amazon op te richten.
Het hebben van een beslissingsregel helpt bij het besluitvormingsproces
Wanneer een beslissing omkeerbaar is, kunnen we deze snel nemen zelfs wanneer we niet alle informatie tot onze beschikking hebben. Echter is een beslissing onomkeerbaar, dan kunnen we het besluitvormingsproces beter iets vertragen. En ervoor zorgen dat we eerst voldoende informatie in overweging nemen om het probleem zo grondig mogelijk te begrijpen.
Bezos erkende dat als Amazon zou falen, hij naar zijn vorige baan kon terugkeren. Hij zou dan naar eigen zeggen nog steeds veel hebben geleerd en zou er geen spijt van krijgen. De beslissing was omkeerbaar, dus nam hij een risico. Zijn beslissingsregel kwam goed van pas en blijft nog steeds zijn vruchten afwerpen wanneer hij beslissingen neemt.
Lees ook eens mijn blog over stressvolle situaties waar iedere leidinggevende mee te maken krijgt.
Liever nu een goed plan, dan een perfect plan volgende week.
Omkeerbare beslissingen kunnen snel worden genomen
Zonder dat we geobsedeerd raken door het vinden van de volledige informatie kunnen we omkeerbare beslissingen snel nemen. Wees bereid om kennis uit nieuwe ervaringen op te doen, zelfs wanneer je niet zeker weet of deze succesvol zijn. Vaak is het ook niet de tijd en energie waard die nodig is om meer informatie te verzamelen en naar foutloze antwoorden te zoeken.
Omkeerbare beslissingen zijn geen excuus om roekeloos te handelen of slecht geïnformeerd te zijn, maar zijn eerder een overtuiging dat we de kaders van onze beslissingen moeten aanpassen aan de soorten beslissingen die we nemen.
Het vermogen om snel beslissingen te nemen levert concurrentievoordeel op
In het bedrijfsleven is het vermogen om snel beslissingen te nemen vaak een groot concurrentievoordeel.
Snelheid wordt gemeten als afstand in de tijd. Wanneer we met een vliegtuig van Parijs naar Amsterdam vliegen en we vertrekken vanaf Parijs om na 45 minuten nog drie uur lang boven Amsterdam te cirkelen.
We bewegen met veel snelheid, maar we komen in werkelijkheid niet vooruit. Het maakt niet uit of je jouw doelen snel nadert of niet. Snelheid, aan de andere kant, meet de verplaatsing in de tijd.
Om snelheid te hebben, moet je naar je doel toe bewegen.
De snelheid van startups versus corporate organisaties
Om snelheid te hebben, moet je naar je doel toe bewegen. Deze heuristiek verklaart waarom startups die snelle beslissingen nemen een voordeel hebben ten opzichte van corporate organisaties. Dit voordeel wordt vergroot door omgevingsfactoren, zoals het tempo van verandering. Hoe sneller de veranderingen in de maatschappij plaatsvinden, des te meer voordeel zullen mensen behalen bij het nemen van snelle beslissingen, omdat die mensen sneller kunnen leren.
Door regelmatig te oefenen, wordt je steeds beter in het herkennen van slechte beslissingen en het herkennen van oude inefficiënte patronen en processen. Net zo belangrijk is het om fouten niet meer als rampzalig beschouwen. Beschouw ze in plaats daarvan als nuttige informatie waarop toekomstige beslissingen kunnen worden gebaseerd.
We kunnen allemaal leren van de aanpak van Bezos. Zijn aanpak heeft hem geholpen om een enorm bedrijf op te bouwen met behoud van het tempo van een startup. Bezos gebruikt zijn heuristiek om de stilstand te bestrijden die binnen veel grote organisaties optreedt. Het gaat om effectief zijn, niet om het volgen van de norm van langzame beslissingen.
Oude gewoontes openen geen nieuwe deuren.
Beslissingen zijn net deuren
We kunnen beslissingen met deuren vergelijken. Omkeerbare beslissingen zijn deuren die beide kanten opgaan. Onomkeerbare beslissingen zijn deuren die doorgang slechts in één richting toelaten. Zodra je er doorheen loopt, zit je daar vast. De meeste beslissingen zijn kunnen worden teruggedraaid (ook al kunnen we de geïnvesteerde tijd en middelen nooit terugkrijgen). Als we door een omkeerbare deur gaan, krijgen we informatie: we weten wat er aan de andere kant is.
Naarmate organisaties groter worden, lijkt er een tendens te zijn om het zware type onomkeerbaar-besluitvormingsproces te gebruiken, waaronder ook veel omkeerbare-beslissingen. Het eindresultaat hiervan is traagheid, ondoordachte risicoaversie, onvoldoende experimenten en als gevolg daarvan verminderde uitvindingen.
We zullen moeten uitzoeken hoe we die neiging kunnen bestrijden.
Sommige beslissingen zijn consequent en onomkeerbaar of bijna onomkeerbaar. Eénrichtingsdeuren. En deze beslissingen moeten methodisch, zorgvuldig, langzaam, met veel overleg worden genomen. Als je erdoor loopt en het niet leuk vindt wat je aan de andere kant ziet, kun je niet meer terug naar waar je eerder was.
Wanneer je eenmaal begrijpt dat omkeerbare beslissingen in feite omkeerbaar zijn, kun je ze gaan zien als kansen om het leertempo te verhogen. Op bedrijfsniveau helpt het om werknemers in staat te stellen omkeerbare beslissingen te leren nemen, zodat je sneller kunt bewegen dan een startup. Immers, wanneer je met snelheid beweegt, kun je de concurrentie passeren.
Het grootste risico voor onomkeerbare beslissingen is beslissen voordat het nodig is. En het grootste risico voor omkeerbare beslissingen is wachten tot de laatste minuut. Neem zo snel mogelijk omkeerbare beslissingen en neem zo laat mogelijk onomkeerbare beslissingen.